Our story starts from 1st year of diploma

We (9 of us) like to say whatever we want to. HAHA!

Sunday, December 18, 2011

Feeling KAHWIN.

Lately, six of us yang terpenjara di Puncak Perdana ni keep talking about kahwin.
It was like,

"Nak kahwinnnnn."
"eiii tak sabarnya nak kahwin.."
"kalau la suami aku nanti mcm Sir Ridzuan"
errrrr, ignore yang statement ketiga tu, hehe.

Yeah, almost about kahwin kahwin kahwin.
Is it because of kitorang berenam dah 21 tahun?
or is it because terperap lama sangat kat rumah ni and mengadap pulak depan kolej laki?
adakah??

atau adakah perubahan hormon yang berlaku sejak menjak ni?
adakah adakah atau adakah?

Hehe. It is not because of kitorang ni gedik sangat nak berlaki, no!
Jangan salah faham ye. Cuma maybe bila tengok keadaan sekeliling and pengaruh dari keadaan sekeliling. Well u know, since dh puluh-an ni, ramai member member yang dah ke jinjang pelamin. Lagi sweet, diorang dah ada anak yang comel lagi lah loteh. Because of all that maybe, kitorang berperasaan begitu. Plus, dengan banyak video video 'my dream wedding' berleluasa di internet and dengan ringan tangannya kami selalu click, bukak dan tengok. Teheee.

Well as you all know. Love sometimes its hurt and sometimes it last in love. Eh? Macam lirik lagu je. But thats the fact! Bercinta ni banyak ragamnya. Happy, bergurau, gelak sana sini but at the same time it can turns to crying, moody, lost apetite (yeke?) and sometimes sampai tak focus untuk belajar, and tak focus bagi orang yang dah bekerja. But itu semua asam garam ber-couple. Macam orang kata, tak kenal maka tak cinta. Suppose time ber-couple or in other word my mom said, time "kawan-kawan", time nilah kita nak kenal hati budi pasangan masing-masing.

Dari mata, jatuh ke hati. To me, bila dah "meningkat dewasa" ni, i think love is something that we need to understand each other. Give and Take. Well, everybody not perfect and setiap orang ada perangai masing masing. Panas baran, dia je nak buat decision, cepat salah faham andddd bla bla bla. Setiap orang yang Allah ciptakan tu berlainan. Disebabkan berlainan tulah buatkan manusia ni ada warnanya sendiri. And orang kata lagi, kita akan jumpa dengan orang yang kontra dengan perangai kita.

Meaning, "panas baran vs penyabar", "talkative vs pendiam", "gila-gila vs sopan-sopan gitu".

Differences complete each other.

Contoh, yang penyabar, mesti dia nak orang yang ada challenge sikit, so that biar ada 'fire' sikit dalam kehidupan seharian dia. Or, yang pendiam tu mesti nak yang banyak cakap sikit, tak dela selalu bunyi cengkerik je dalam hidup dia. Tak gitu?

So, yang tengah baca ni, dah ada calon? Hihiii. Semua orang nak kan yang terbaik dalam hidup. Maybe it sound klise but semua orang nak suami yang (jom kita list down kan) hehe:

- beriman
- boleh membimbing
- pandai hormat orang tua
- tahu pasal agama
- tak tinggal solat
- pandai ambil hati kita
- funny man
- can get along dengan orang sekeliling kita
- suka anak ramai (hehe)
- penyabar
- boleh toleransi

and banyaaaaaakk lagi kalau nak list down. Esok pon belum tentu cukup. But thats the fact! Semua nak future-husband kita ada sifat sifat macam tu. BUT! Like i said before, tak semua orang perfect. So, Jodoh yang Allah beri pada kita, supposely we have to appreciate it. It is a bonus for those yang jumpa laki yang ada most of the criteria yang di-list down kan tadi.

We have to know, mungkin apa yang takde pada dia, mungkin ada pada kita yang buatkan dua-dua jadi complete. Tak ke sweet gitu? Well, to me, saya bersyukur dengan apa yang saya ada. Saya sayangkan Mr.F :) Even sometimes we have ups and down but itu yang mematangkan kita. Allah ada perancangan untuk setiap umatnya. I hope the flow will goes to the "pak kepak gebum gebum gebum, kepak kepak gebum gebum gebum" tehee. InsyaAllah.

And untuk semua OLB, lets pray together mudah mudahan kita dapat jodoh yang baik, yang suit dengan kita and family kita. Amin...... I know, ada sesetengah OLB yang tengah penat tension dengan benda ni semua kan. And u keep luahkan most of what u feel to me. Thats good. At least u share something and tak bebankan diri korang sorang sorang. Be patient always okey. Allah has plan something awesome untuk u guys semua, InsyaAllah. 

Buat kawan kawan yang dah kawin ber-anak and bakal berkahwin semoga berbahgia hingga ke akhir hayat. 
:)



-a'ai-

No comments: